Saturday, September 24, 2011

~Perempuan yang baik untuk Lelaki yang baik- Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik~

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Seriusnya tajuk ima ingin kongsi kan hari ini...Kenape tajuk ni yang ima nak bahaskan sebab ima pelik ngan segelintir hamba Allah nie...bile di tanya ciri-ciri calon suami yang ingin dicari macamana...haissshhh mak aiii demand tahap KLCC lah pulak diorang nie...nak yang soleh, berharta dan ada kerjaya yang professional mcm doctor, lawyer, hensem...3type nie memang ciri-ciri top 3 yg wajib ada...kalo tanye pada lelaki pulak 3 jawapan top 3 mereka ialah ada agama, cantik, yang manje...adoilaa sakit kepala jap..ehem2 tak dinafikan kite ingin mencari kesempurnaan, ima pon macam tu tp sebelom itu meh la kite ambik cermin dulu tengok diri kite dulu...layak kah aku untuk lelaki yang sebegitu? cukup layak atau baik kah aku nak dapat semua itu? haaaa.. 
Hurm...mintak maap dulu jika ape yg ima luahkan ini terkena batang idong sesape..takde niat..hanya sekadar perkongsian...ima taw korang pon pernah tengok kan situasi ni.
  1. si perempuan akan kata "aku kalau nak kawen, aku nak suami yang alim2"
  2. si lelaki pulak kata " aku tak nak perempuan free hair, seksi2, yang tak tentu arah nak buat isteri buat kawan untuk suka2 boleh laa..aku nak perempuan yang lemah lembut, pandai jage batas pergaulan, menutup aurat untuk jadi isteri dan ibu buat anak-anak aku nanti".
Korang mesti biasa dengar kan...
Untuk perempuan-perempuan diluo sne termasuk diri ima sekali sebagai peringatan tak perlu sakit kepala duk fikir ciri-ciri macamana yang nak buat calon suami...serahkan urusan ini pada Allah SWT .DIA tahu apa yang terbaik buat hamba-NYA...kite hnye perlu mengubah diri kite kepada yang lebih baik...dan yakinlah dengan janji-NYA moga kita dapat bina satu keluarga yang sakinah dan mawaddah suatu hari nant...

untuk lelaki diluo sane janganlah terlalu ingin mencari kesempurnaan semata-mata.tidak salah mengambil yang tidak sempurna (yg bese2 je) dan kite yang menyempurnakannya....saling melengkapi antara satu sama lain...sama-sama belajar mencari kesempurnaan..Insya'Allah...
salam chenta buat cinta hati saya...Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment